Höstens Klang

Höstkonsert – Syyskonsertti on/ke 26.10.2016 kl. 19.00 på Riddarhuset / Ritarihuoneella

Kom och fira musikkväll med familj och vänner i en fantastisk miljö. Njut av skön sång med en av de bästa körerna i landet. Under pausen bjuds på litet dryck och tilltugg att avnjutas under trevlig samvaro. Konserten ordnas till förmån för Johanniterhjälpens karitativa verksamhet.

Tule ystävinesi viettämään mukava ilta musiikin parissa ainutlaatuisessa ympäristössä loistavan kuoron ja kvartetin esitysten parissa. Tauon aikana tarjotaan lasillinen ja pientä purtavaa. Konsertti järjestetään Suomen Johanniittain apu ry’n toiminnan hyväksi.

För biljetter kontakta / Lippujen saamiseksi ota yhteys: kansli@johanniter.fi eller/tai Gustaf Järnefelt : jarnefelt@msn.com

Program/Ohjelma 25 €

Inbetalning på / maksetaan: Johanniter Ridderskapets konsertkonto – konserttitili FI44 2153 1800 0189 46

Plats / paikka: Riddarhuset, Riddaregatan 1, Helsingfors / Ritarihuone, Ritarikatu 1, Helsinki

SPIRA ENSEMBLE

Spira Ensemble är en relativt nygrundad blandad kör som nu är på sitt  tredje verksamhetsår. De flesta av körens medlemmar har en gemensam körbakgrund och fortsätter genom Spira Ensemble att musicera tillsammans genom olika intressanta projekt. Kören arbetar projekt betonat och koncentrerat under övningshelger utspridda längs med året. Den sociala dimensionen av verksamheten är också mycket viktig för koristerna. Kören grundades 2013 av Jennifer Hartman.

Spira Ensemble har hållit flera konserter med tyngdpunkt på samtida klassisk körmusik av intressanta kompositörer från Norden, Baltikum och USA. Kören har samarbetat med bland andra Erik Westberg och  medverkade på körfestivalen Tampereen Sävel i Tammerfors i juni 2015. Spira  tilldelades där den högsta utmärkelsen, Grand Prix, och tre guldstämplar under körmönstringen på festivalen. I prismotiveringen fick kören särskilt  beröm för sin starka musikaliska tolkning och för en fin, jämn klang. Spira Ensemble tilldelades också Evert Ekroth-priset 2015 av Finlands svenska sång- och musikförbund.

Tidigare i år medverkade kören på den finlandssvenska sångfesten i Karleby i juni och på Nordklang-festivalen i Åbo i augusti. I september deltar Spira Ensemble i den prestigefyllda internationella Harald Andersén-tävlingen som ordnas i Helsingfors. Spira ger också en trettondagskonsert i Helsingfors i januari 2017.

THE 4Z

Kvartetten the 4z (the Force) grundades år 2000 i Helsingfors av fyra sångare i Akademiska Sångföreningen - Jonne Sandström (tenor I), Robert Berglund (tenor II), Jan Bäckström (bas I), Carl von Numers (bas II). Kvartetten gick först under namnet Rigor Mortis, vilket var en självironisk anspelning på kvartettens scenutstrålning, men år 2002 byttes namnet till the 4z.

Förutom ett stort antal kvartettuppträdanden i Akademens namn har the 4z vid flera tillfällen medverkat som solokvartett vid Akademens konserter och skivinspelningar. Kvartetten spelade in en skiva för YLE år 2004 i samband med J.L Runebergs jubileumsår och 2010 spelade the 4z in en egen skiva.

Kvartetten vann åren 2004 och 2008 den prestigefyllda kvartettävlingen Chivas Regal som årligen utkämpas mellan huvudstadsregionens studentmanskörer. The 4z har vunnit kvartettävlingen vid Finlands svenska manssångarförbunds Sångarting 2003 i Akademens namn och 2014 i Sällskapet Muntra Musikanters namn. Sedan Spira Ensembles grundande 2014 har the 4z sjungit aktivt i körens led.

KARI TURUNEN

Kari Turunen (född 1962) är en uppskattad och inspirerande dirigent som många i Spira Ensemble haft glädjen att samarbeta med i olika sammanhang under de senaste femton åren.

Kari Turunen har avlagt magisterexamen i musik vid Sibelius-Akademin med kördirigering som huvudämne. Han avlade därtill sin doktorsexamen om framförandepraxis av 1500-talets kyrkomusik vid Sibelius-Akademin 2014.

Turunen är konstnärlig ledare för fyra körer: Akademiska Sångföreningen (2008-), kammarkören Kampin Laulu (2011-) samt projektkörerna Suomen Kanttorikuoro (2011-) och Spira Ensemble (2013-).

Turunen har sjungit i vokalensemblen Lumen Valo sedan den grundades 1993 och i Ensemble Petraloysio, som framför främst renässansmusik.

Under  åren 2001-2011 var Turunen lektor i kördirigering vid Tampereen ammattikorkeakoulu. Sedermera har Turunen fungerat som konstnärlig  ledare, arrangör, skribent och utbildare. Kari Turunen valdes till Årets konstnärliga ledare i Finland år 2008.