Puheenjohtajan tervehdys

Suomessa elämme yhdessä maailman vauraimmista ja tasa-arvoisimmista maista, jossa jo perustuslaissa taataan kansalaisille perusturvallisuus. Jatkuva kehitys tuo kuitenkin mukanaan haasteita joihin ei hyvätahtoisinkaan viranomaiskoneisto aina pysty vastaamaan. Näin esimerkiksi syrjäytyneet nuoret, yksinäiset vanhukset, päihderiippuvaiset ja vähävaraiset perheet ovat aina olleet Johanniittojen sydäntä lähellä.

Johanniitat haluavat olla mukana kehittämässä yhteiskuntaa, muun muassa tarjoamalla ensiapukoulutuksia. Opettamalla nuorille ensiapua ja aktiivista sekä konkreettista auttamista, haluamme motivoida ja sisällyttää heidät hyväntekeväisyystoimintaan. Näin uskomme yhteiskunnan kehittyvän huolehtivaisemmaksi, empaattisemmaksi ja suvaitsevaisemmaksi,

Tule sinäkin mukaan rakennusurakkaan.

Lars af Hällström, puheenjohtaja

Lars 1.png
Lähimmäisen auttamista yli 900 vuotta
Suomen Johanniittain Ritarikunta

Johanniittain Ritarikunta on maailman vanhin avustusjärjestö ja on saanut nimensä Johannes Kastajan mukaan. Ritarikunta perustettiin vuonna 1099, kun ensimmäinen sairaala avattiin Jerusalemissa. Sairaalaa ylläpidettiin hädänalaisille pyhiinvaeltajille, jotka olivat loukkaantuneet tai sairastuneet pitkällä ja vaarallisella matkalla Pyhälle Maalle.

Tunnuksena ympäri maailmaa on valkoinen kahdeksansakarainen risti. Tunnus otettiin käyttöön ristiretkien aikaan ja on käytössä edelleen.

Johanniittain ritarikunta on Evankelis-Luterilainen ritarikunta. Johanniittojen katolinen sisarjärjestö on Maltan ritarikunta, jonka alkuperä on myöskin alkuperäisessä Johanniittain ritarikunnassa vuodelta 1099.

Johanniitat harjoittavat maailmanlaajuista sairaanhoito- ja hyväntekeväisyystyötä lähimmäisen auttamiseksi. Tavoitteena on antaa hoitoa ja ymmärtämystä kaikille sairaille, kärsiville ja puutteessa oleville uskontoon, rotuun, sukupuoleen, sosiaaliseen asemaan tai suuntautumiseen katsomatta.

Johanniittain ritarikunnan suomalainen haara perustettiin vuonna 1949.

Johanniittain Ritarikunta
Kansainvälinen avustustyö Humanitäärinen avustustyö Kehitysapu Ensiapu Johanniitat Ensihoito Ambulanssi Sairaala Maltanritarit Johanniittaritarit Ristiretki Ristiretket Ritari

Suomen Johanniittain apu ry on Johanniittain ritarikunnan alainen riippumaton ja sitoutumaton avustusjärjestö. Johanniittojen avustustoiminta on alkanut Suomessa vuonna 1996. Suomen Johanniittain apu ry on toiminut nykymuodossaan vuodesta 2010.

Johanniitain apu toimii muun muassa seuraavilla sektoreilla:

• Ensiapukoulutus

• Ensiapu- ja ensihoitopäivystys

• Elinsiirtovalistus

• Kansainvälinen katastrofiapu

Kuka tahansa voi liittyä jäseneksi ja tulla mukaan yhdistyksen toimintaan sekä kouluttamaan itseään.

Johanniittojen toiminnassa on mukana terveydenhuoltoalan ammattilaisia sekä Johanniittojen itsensä kouluttamia maallikoita.

Suomen Johanniittain apu ry on kansallisen Vapaaehtoisen Pelastuspalvelu VAPEPA:n sekä Uudenmaan pelastusliiton jäsen. Johanniitat ovat myös Johanniter International, Enterprises of the Order of St. John (JOIN) yhteistyöjärjestön jäsen.

Suomen Johanniittain apu ry on allekirjoittanut sekä sitoutunut noudattamaan toiminnassaan Kansainvälisen Punaisen Ristin ja Punaisen Puolikuun liikkeen sekä kansalaisjärjestöjen humanitaarisen työn Code of conduct- ohjeistusta.