Johanniter International Summercamp TALU 2016

Johanniter International Summercamp järjestettiin Talussa, Virossa heinäkuun viimeisellä viikolla

Leiriin osallistui 17 erityisavun tarpeessa olevaa virolaista nuorta ja 22 vapaaehtoistyöntekijää Saksasta, Suomesta, Alankomaista, Virosta sekä Kanadasta. Suomea edustivat Saga Brummer, Elvira Ehnström ja Walter Estlander, leirilääkärinä toiminut Maltan Ritarikunnan Reijo Luoma vaimoineen, sekä ensiaputiimiin kuulunut Roger Storås ja Johanniittain avun ambulanssi.

Leirillä ratsastettiin, tansittiin, uitiin, askarrelttiin ja leikittiin. Sen ohella käytiin muun muassa myös Tallinnan eläintarhassa ja Viron Merimuseossa. Viikko täyttyi uusista elämyksistä, avun tarpeessa olevien kanssaihmisten auttamisesta tuoden iloa niin monelle. Ja samalla se oli tilaisuus saada uusia ystäviä monesta eri maasta.

Sakun palokunta vieraili Talussa, ja kaikki saivat harjoitella tulen sammuttamista.

Leirin pappi, Johanniitide Abi Eestin puheenjohtaja, Patrik Göransson piti hartauksen.

Erään osallistujan äiti lähetti seuraavan tervehdyksen virolaiselle vapaaehtoistyöntekijälle Jarlinille, mikä osoittaa leirin suuri merkitys. "Hello Jarlin!

I want to say big thanks to you all for this amazing camp - to you Jarlin, Björn, Fabian, Elvira, Rainald, Saga, Laura, Martina, Leonie and to all other boys and girls who helped to make these days happy and interesting. My heart is full of joy and i am sure that little but also important things like love and charity are thing that brings happiness. Good luck to you all! God bless you!”

Ensiapuryhmä: Roger Storås, Anna-Maija ja Reijo Luoma

Leirissä vierailivat mm Suomen Johanniittain Ritarikunnan komentaja Johan von Knorring ja Johanniittain Avun puheenjohtaja Philip Aminoff.

Johanniittain Ritarikunnan sairaanhoitaja Kia Brummer kävi myös tervehtimässä leiriläisiä. Se oli tärkeä ja iloinen asia niille osallistujille, jotka tunsivat Kian ennestään.

Teksti: Saga Brummer

Saga Brummer on Talu 2017 leirin pääkoordinaattori.