Johanniter International Summercamp TALU 2016

I slutet av juli ordnades det veckolånga Johanniter International Summercamp i Talu, Estland

I år deltog 17 ester med specialbehov samt 22 unga volontärer från Tyskland, Finland, Sverige, Holland, Estland och Kanada. Från Finland deltog Saga Brummer, Elvira Ehnström och Walter Estlander. Med fanns också lägerläkaren Reijo Luoma med fru Anna-Maija från Malteserorden, samt Roger Storås med Johanniterhjälpens ambulans.

Lägerdeltagarna red, dansade, simmade, pysslade och lekte, och gjorde utflykter bland annat till Tallinn Zoo och Eesti Meremuseum. Veckan var full av nya erfarenheter och gav förutom en chans att hjälpa till med något som ger glädje åt så många, också nya vänner och insikter från andra länder.

Saku brandkår gästade Talu, och alla fick prova på att släcka elden.

Lägerprästen, ordföranden för Johanniitide Abi Eesti, Patrik Göransson håller andakt.

En av lägerdeltagarens mamma sände följande hälsning till vår estniska volontär Jarlin, vilket visare hur betydelsefullt lägret är. "Hello Jarlin!

I want to say big thanks to you all for this amazing camp - to you Jarlin, Björn, Fabian, Elvira, Rainald, Saga, Laura, Martina, Leonie and to all other boys and girls who helped to make these days happy and interesting. My heart is full of joy and i am sure that little but also important things like love and charity are thing that brings happiness. Good luck to you all! God bless you!”

Första hjälpen gruppen: Roger Storås, Anna-Maija och Reijo Luoma

Lägret besöktes bla av den finska Johanniter Ridderskapets kommendator Johan von Knorring, Johanniterhjälpens ordförande Philip Aminoff, av Johaniter Ridderskapets sjuksyster Kia Brummer samt av Richard Kuylenstierna från Sverige.

Många av lägerdeltagarna var mycket glada över att Kia, som de kände sedan tidigare, kom på besök.

Text: Saga Brummer

Saga Brummer är global koordinator för Talu 2017.